Pe 14 mai curent, a avut loc masa rotundă cu tema „Provocări, realizări și probleme. Pledează pentru un trai decent acasă”, organizată de către Organizația Sindicală Primară a Angajaților Casei Naționale de Asigurări Sociale (CNAS) în colaborare cu conducerea CNAS, la care au participat conducătorii subdiviziunilor structurale și liderii sindicali.

Invitați de onoare la eveniment au fost prim-ministrul Republicii Moldova, Dorin Recean, Marina Morozova, deputată în Parlamentul Republicii Moldova, Igor Zubcu, președintele Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM) și Vlad Canțîr, președintele Federației Sindicatelor Angajaților din Serviciile Publice din Republica Moldova „SINDASP”.

În cadrul activității, Elena Țîbîrnă, directoarea generală CNAS, a prezentat Raportul de activitate al CNAS pentru anul 2023 și a comunicat despre prioritățile instituției pe care o conduce pentru anul 2024. Conform raportului prezentat, în anul 2023, au fost digitalizate toate serviciile publice prestate mediului de afaceri de către instituție. Printre prioritățile pentru anul curent se numără: reproiectarea și implementarea noului sistem informațional „Protecția Socială”, preluarea stabilirii și evidența plății pentru 11 tipuri noi de prestații sociale, reorganizarea și optimizarea proceselor de activitate a CNAS.

Prim-ministrul Dorin Recean a apreciat gestionarea eficientă a bugetului asigurărilor sociale de stat și sporirea accesibilității și calității serviciilor prestate de Casa Națională de Asigurări Sociale. Șeful Executivului a subliniat că Guvernul depune eforturi pentru a crea condiții mai bune pentru toți beneficiarii și angajații din domeniul asistenței sociale.

Igor Zubcu, președintele CNSM, a apreciat rezultatele activității CNAS și obiectivele trasate pentru următoarea perioadă, relațiile de bună colaborare dintre CNSM și CNAS, menționând totodată complexitatea activității specialiștilor CNAS, care necesită a fi susținuți. Președintele CNSM a subliniat că angajații CNAS au un volum mare de lucru și depun eforturi considerabile pentru a oferi populației servicii sociale de calitate, fiind necesar ca aceștia să beneficieze de o remunerare corespunzătoare.

În discursul său, Liuba Rotaru, președinta Organizației Sindicale Primare a Angajaților Casei Naționale de Asigurări Sociale, s-a referit la mai multe probleme cu care se confruntă angajații de la CNAS. Sindicalista a menționat că anterior, în repetate rânduri, cu implicarea CNSM și a Federației „SINDASP”, a fost abordată problema salarizării angajaților CNAS și fluctuația de cadre care afectează activitatea instituției.

„Se pare că am fost auziți, deoarece ne-am bucurat să aflăm că, începând cu 01.01.2024, valoarea de referință s-a majorat, dar există un lucru de neînțeles: în noiembrie 2022, în urma unei reforme și reducerii a 215 unități de personal, au fost majorate clasele de salarizare la personalul de execuție cu 8 clase și la personalul de conducere cu 3 clase. În urma reformei de la 01.04.2024, au fost reduse 58 de unități și micșorate clasele de salarizare majorate în noiembrie 2022″, a comunicat Rotaru.

Sindicalista a menționat că sunt necesare măsuri concrete în ceea ce privește reglementarea salarizării angajaților CNAS, fapt ce ar spori atractivitatea serviciului în domeniul social și motivarea angajaților de a se menține în cadrul acestuia.

Potrivit unui comunicat al CNAS, atât invitații, cât și vorbitorii au subliniat necesitatea continuă a digitalizării serviciilor din domeniul asigurărilor sociale de stat pentru a eficientiza accesul la serviciile publice și pentru a reduce suprasolicitarea specialiștilor de la ghișeu.

Foto: https://gov.md și https://cnas.gov.md