Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) a expediat în adresa Organizației Internaționale a Muncii (OIM) un set de comentarii cu referire la aplicarea în Republica Moldova a Convențiilor OIM, expuse prin prisma solicitărilor și observațiilor Comitetului de experți al OIM pentru aplicarea convențiilor și recomandărilor (CEACR).
Comentariile CNSM se referă la aplicarea prevederilor a mai multor Convenții ale OIM: nr. 81/1947 privind inspecția muncii în industrie și comerț; nr. 87/1948 privind libertatea asocierii și protecția dreptului la organizație; nr. 98/1949 privind aplicarea principiilor dreptului la organizație și de purtare a negocierilor colective; nr. 135/1971 privind protecția drepturilor reprezentanților lucrătorilor la întreprinderi și posibilitățile acordate lor și altele.
Mai jos vă prezentăm o sinteză a acestor comentarii, care se referă la situația alarmantă cu privire la aplicarea în țara noastră a prevederilor Convențiilor OIM în domeniul sindical. Varianta integrală a comentariilor Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova poate fi accesată aici.
Cu referire la aplicarea prevederilor Convenției nr. 98/1949 privind aplicarea principiilor dreptului la organizație și de purtare a negocierilor colective, CNSM menționează cazul, din anul curent, de ingerință gravă în activitatea sindicală, admisă de administrația Instituției Medico-Sanitare Publice Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească (în continuare – IMSP CNAMUP), care a condus la distrugerea sindicatului existent la unitate și crearea unui nou sindicat sub controlul nemijlocit al administrației acestei instituții. CNSM și-a exprimat regretul că acest caz nu a determinat Guvernul Republicii Moldova să intervină prompt în vederea sancționării și descurajării acestor fapte. Sau, despre ingerința antisindicală admisă de administrația IMSP CNAMUP, CNSM a informat autoritățile de resort, atât în cadrul Comisiei naționale pentru consultări și negocieri colective (la ședința din 28 iunie 2024), cât și prin demersurile oficiale înaintate către Guvern, Parlament, Președinție, Inspectoratul de Stat al Muncii și altele. În demersurile respective, CNSM a relatat că acțiunile de ingerință ale administrației IMSP CNAMUP s-au manifestat prin diferite forme de intimidare față de absolut toți salariații instituției (membri de sindicat), cărora li s-a impus semnarea cererilor (tipizate) de ieșire din sindicat, fapt care a condus la colectarea (de reprezentanții angajatorului – șefi de direcții, secții, subdiviziuni) a 3826 de cereri.
CNSM este îngrijorată de lipsa de acțiuni a Guvernului Republicii Moldova asupra cazului demonstrativ de încălcare evidentă a art. 1 și 2 din Convenția nr. 98, potrivit cărora organizațiile sindicale „trebuie să beneficieze de o protecție adecvată împotriva oricăror acte de ingerință, fie directă sau prin intermediul reprezentaților patronului, îndeosebi, cele care tind să provoace crearea unor sindicate noi, dominate de patron sau să sprijine sindicatul prin mijloace financiare sau prin alt mod, în scopul de a-l pune sub controlul său”. CNSM consideră imperios necesar ca Guvernul Republicii Moldova să întreprindă măsuri concrete prin prisma solicitărilor CEACR în scopul întăririi sancțiunilor pentru asigurarea protecției efective împotriva actelor de discriminare și ingerință antisindicală.
În legătură cu acest subiect, a fost adusă la cunoștința OIM și investigația jurnalistică amplă întitulată „SINDICATUL ȘEFILOR DE LA „SALVARE”. BANII ANGAJAȚILOR DE PE AMBULANȚE, CONTROLAȚI DE CONDUCEREA CNAMUP” (publicată pe portalul Anticorupție.md) care poate fi accesată aici.
Totodată, CNSM accentuează că va lupta în continuare, în măsura ce ține de competență, pentru asigurarea pe deplin a respectării standardelor internaționale în domeniul muncii, ratificate de Republica Moldova, care garantează libertatea asocierii, independența sindicatelor și interzic discriminarea și ingerința antisindicală.
Cu referire la aplicarea prevederilor Convenției nr. 135/1971 privind protecția drepturilor reprezentanților lucrătorilor la întreprinderi și posibilitățile acordate lor, CNSM subliniază că Republica Moldova nu asigură o protecție eficientă împotriva discriminării antisindicale față de conducătorii sindicali. În comentarii se reiterează cazul de la IMSP CNAMUP dar și se specifică despre abrogarea dispoziției alin. (4) al art. 388 din Codul muncii, care statua că „concedierea salariaților care au fost aleși în organele sindicale, indiferent de faptul dacă au fost eliberați sau nu de la locul de muncă de bază, nu se admite timp de 2 ani după expirarea mandatului, cu excepția cazurilor de lichidare a unității sau de comitere de către salariații respectivi a unor acțiuni culpabile, pentru care legislația în vigoare prevede posibilitatea concedierii. În asemenea cazuri, concedierea se efectuează în temeiuri generale”.
În privința abrogării interdicției de concediere timp de 2 ani după încetarea mandatului funcționarului sindical, nu a fost adus niciun argument și nici nu s-a venit cu altceva în schimb. Or, abrogarea alin. (4) al art. 388 din Codul muncii s-a făcut fără a lua în considerare angajamentele asumate de Republica Moldova prin ratificarea Convenția nr. 135. Prin urmare, unul dintre obiectivele principale ale CNSM este promovarea modificărilor în legislația națională, în vederea asigurării unei protecții eficace pentru reprezentanții lucrătorilor, prin prisma prevederilor standardelor internaționale în domeniu.
Menționăm că, Convențiile OIM sunt elaborate prin negocieri tripartite între reprezentanții statelor membre, ai sindicatelor, organizațiilor patronale și guvernelor și sunt adoptate de Conferința Internațională a Muncii anuală. Ulterior, guvernele statelor membre ratifică convențiile și încorporează prevederile acestora în legislația națională.