Interviu cu Margareta Sîrbu, președinta Consiliului municipal al Sindicatului Educației și Științei Chișinău, Federația Sindicală a Educației și Științei, despre pregătirea instituțiilor educaționale din Chișinău către noul an de studii, respectarea drepturilor salariaților din sistem și activitatea organizației sindicale, problemele cu care se confruntă cadrele didactice, provocările în ramura educației la nivel de municipiu, promovarea imaginii angajaților din învățământ, cerințele sindicaliștilor din educație pentru a îmbunătăți condițiile de muncă, inclusiv pentru a susține și motiva tinerii specialiști.
– Care este situația actuală în ceea ce privește pregătirea instituțiilor educaționale din mun. Chișinău către noul an de studii?
În prezent, pregătirea instituțiilor educaționale din municipiul Chișinău pentru noul an de studii se desfășoară conform planificării stabilite de Direcția Generală Educație, Tineret și Sport (DGETS). Evaluarea acestora se efectuează în perioada 20-22 august, în baza ordinului emis și a indicatorilor specifici anexați la acesta. Aceste evaluări sunt esențiale pentru a ne asigura că toate instituțiile sunt pregătite să ofere un mediu educațional sigur și adecvat la începutul anului școlar.
În calitate de partener strategic, Centrul Sindical Ramural Teritorial Chișinău din domeniul Educației și Științei, monitorizează acest proces, asigurându-ne că interesele și drepturile angajaților din sistem sunt respectate.
Împreună, urmărim ca toate unitățile de învățământ să fie gata să întâmpine elevii într-un mediu sigur, modern și adaptat nevoilor educaționale actuale. Evaluările care au început pe 20 august se desfășoară cu profesionalism și responsabilitate.
Este esențial să recunoaștem implicarea celor peste 10,000 de cadre didactice și a celor 6,000 de persoane din personalul auxiliar și nedidactic, care contribuie direct la reușita acestui demers. Fiecare dintre aceștia își aduce aportul, iar noi, ca organizație sindicală, suntem alături de ei, monitorizând și sprijinind acest efort colectiv.
– Cum sunt respectate drepturile salariaților, membri de sindicat, care activează în ramura educației în Chișinău și care sunt acțiunile întreprinse de organizația sindicală în acest sens?
Respectarea drepturilor salariaților noștri, membrii de sindicat, este o responsabilitate pe care o tratăm cu maximă seriozitate. Contractul Colectiv de Muncă (CCM) reprezintă fundația solidă pe care ne bazăm pentru a asigura condiții corecte și echitabile de muncă pentru toți angajații din sectorul educațional. În calitate de organizație sindicală, urmărim ca angajații să fie la curent cu drepturile lor, să fie familiarizați cu CCM, iar prevederile acestuia să fie respectate. În cazul în care apar neclarități sau neînțelegeri, la nivel instituțional, ne deplasăm la fața locului și intervenim personal.
Colaborăm îndeaproape cu DGETS pentru a ne asigura că fiecare prevedere a acestui contract este respectată și aplicată corespunzător. Suntem aici pentru a sprijini fiecare membru de sindicat, intervenind prompt în situațiile în care drepturile acestora sunt încălcate sau amenințate.
Ne mândrim cu faptul că, prin eforturile noastre comune, am reușit să integrăm eficient cadrele debutante în sistemul educațional din Chișinău. Acest lucru nu ar fi fost posibil fără dialogul constant și constructiv pe care îl menținem cu autoritățile, un dialog bazat pe respect și dorința de a îmbunătăți continuu condițiile de muncă pentru toți salariații. În acest sens, menționăm că la nivel local sunt organizate un șir de acțiuni concrete pentru inserția cadrelor didactice debutante, dar și pentru menținerea și motivarea angajaților actuali.
Totodată, împreună cu FSEȘ colaboram și cu APC, la nivel de ministere și Parlament, pentru a susține integrarea și aplicarea politicilor educaționale, reformelor, astfel încât drepturile angajaților să nu fie afectate.
– Care sunt principalele probleme cu care se confruntă cadrele didactice din Chișinău?
Cadrele didactice din Chișinău se confruntă cu provocări semnificative, pe care le abordăm cu toată seriozitatea și empatia necesară. Una dintre cele mai presante probleme este lipsa personalului didactic calificat, ceea ce pune o povară suplimentară pe umerii profesorilor existenți. Deși colaborăm activ cu MEC și DGETS pentru a aduce noi cadre în sistem, deficitul rămâne o realitate care necesită soluții pe termen lung.
Remunerarea este, de asemenea, o problemă de care suntem foarte conștienți. Salariile trebuie să reflecte cu adevărat munca și responsabilitățile profesorilor noștri. În parteneriat cu autoritățile, continuăm să căutăm soluții pentru a asigura că fiecare cadru didactic primește o remunerație care să îi asigure un trai decent și să îi motiveze să continue să contribuie la dezvoltarea educației.
Birocrația excesivă este o altă problemă care afectează direct activitatea didactică. Suntem în permanentă discuție cu MEC și DGETS pentru a simplifica aceste procese administrative, astfel încât profesorii să se poată concentra pe ceea ce fac cel mai bine: educarea și formarea viitoarelor generații.
Suntem foarte preocupați de imaginea cadrelor didactice în societate și de respectul cuvenit acestora. Din acest motiv, ne implicăm activ în proiecte care urmăresc promovarea imaginii angajaților din învățământ, în strânsă colaborare cu DGETS. Concursuri precum „Pedagogul Anului” și „Diriginte, drag părinte” sunt doar două exemple de inițiative pe care le susținem de fiecare dată. De asemenea, suntem alături de angajați în toate etapele de susținere și confirmare a gradelor didactice și manageriale.
Mergem permanent în teren și discutăm cu angajații. Printre cele mai stringente probleme rămân a fi:
• Majorarea sporurilor specifice pentru dirigenție și alte sarcini didactice.
• Revizuirea modalității de acordare a sporului de performanță.
• Majorarea clasei de salarizare pentru metodiștii din grădinițe de la 52 la 56.
• Schimbarea clasei de salarizare pentru mai multe categorii de angajați.
• Asigurarea gratuității controlului medical obligatoriu, etc.
• Plata pentru munca prestată în zile de odihnă și de sărbătoare nelucrătoare;
• Plata nocivității pentru anumite categorii de angajați.
– Care sunt cerințele sindicaliștilor din educație pentru a îmbunătăți condițiile de muncă?
Solicitările reies din problemele menționate mai sus. Sindicaliștii din educație, pe care îi reprezentăm, își exprimă dorința de a vedea îmbunătățiri semnificative în condițiile de muncă. Una dintre prioritățile noastre este majorarea salariilor, o măsură esențială pentru a recunoaște și valorifica efortul depus de cadrele didactice și personalul auxiliar.
Împreună cu partenerii noștri, ne concentrăm și pe modernizarea infrastructurii școlare, pentru a asigura un mediu de lucru sigur și propice pentru desfășurarea procesului educațional. Modernizarea echipamentelor și îmbunătățirea dotărilor sunt cerințe justificate, care vor avea un impact direct asupra calității educației.
Reducerea birocrației este, de asemenea, un obiectiv prioritar. Am demarat deja discuții cu autoritățile pentru a simplifica sarcinile administrative, astfel încât profesorii să aibă mai mult timp și energie pentru predare și pentru interacțiunea cu elevii.
Rămâne nerezolvată problema schimbării clasei de salarizare pentru mai multe categorii de angajați. Împreună cu FSEȘ negociem cu instituțiile abilitate pentru a identifica soluții ce se cer de ani buni.
– Ce acțiuni sunt necesare pentru a susține și motiva tinerii specialiști?
Susținerea și motivarea tinerilor specialiști reprezintă o investiție în viitorul educației din Chișinău. În acest sens, considerăm că mentoratul este esențial. Fiecare cadru debutant merită să fie sprijinit și ghidat de profesori cu experiență, care să îi ofere nu doar îndrumare profesională, ci și suport moral.
În colaborare cu MEC și DGETS, ne asigurăm că tinerii specialiști au acces la programe de formare continuă, adaptate nevoilor lor, și la oportunități reale de dezvoltare profesională. De asemenea, suntem alături de ei pentru a le recunoaște meritele și pentru a le oferi un cadru de lucru în care să se simtă apreciați și motivați să își continue cariera didactică.
Anul acesta, pentru municipiu s-a solicitat de la Ministerul Educației și Cercetării 638 de cadre debutante pentru a fi angajate în sistem, dintre care 100 au fost deja înregistrate la DGETS. Aceste cadre au nevoie de sprijin continuu pentru a se adapta la cerințele sistemului educațional și pentru a-și dezvolta competențele. Sindicatul se angajează să colaboreze cu autoritățile pentru a asigura condiții optime de muncă și pentru a oferi tinerilor debutanți resursele necesare pentru a-și îndeplini misiunea educațională cu succes. Totodată, pentru a se familiariza cu drepturile și garanțiile lor, le oferim gratuit „Ghidul tânărului specialist” și îi ajutăm să se familiarizeze cu întreg procesul educațional.
Prin dialogul nostru constant cu autoritățile și prin acțiunile noastre, ne asigurăm că fiecare tânăr specialist are resursele și sprijinul necesar pentru a deveni un pilon al educației de mâine.
– Vă mulțumim pentru interviu și vă urăm succes!