Urmare a solicitării comune a Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM) și Confederației Naționale a Patronatului din Republica Moldova (CNPM), din 2 decembrie 2024, către premierul Dorin Recean de a convoca în regim de urgență ședința Comisiei naționale pentru consultări și negocieri colective pentru a examina mai multe proiecte de legi importante cu privire la Bugetul de stat pentru anul 2025, astăzi, 4 decembrie, anterior ședinței Guvernului, partenerii sociali au avut un dialog cu premierul Recean.

La întrevedere, din partea CNSM, au participat Sergiu Sainciuc, vicepreședinte al CNSM, Ghenadie Donos, președintele Federației Sindicale a Educației și Științe, și Margareta Strestian, președinta Federației Sindicatelor Lucrătorilor din Industria Chimică și Resurse Energetice din Republica Moldova.

În cadrul dialogului, sindicaliștii s-au referit la trei subiecte de bază: majorarea salariului minim; majorarea valorii de referință de bază pentru calcularea salariilor angajaților din sectorul bugetar; alocarea mijloacelor financiare pentru anul 2025 destinate asigurării dreptului la tratament balneosanatorial a persoanelor asigurate.

Sergiu Sainciuc, vicepreședinte CNSM, a expus poziția CNSM vizavi de stabilirea salariului minim pentru anul 2025. Astfel, CNSM s-a expus ferm pentru stabilirea salariului minim în mărime de 6000 de lei pentru anul 2025 pornind de la necesitatea ajustării salariului minim la prevederile Directivei Uniunii Europene 2022/2041 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, pe care Republica Moldova s-a angajat să o transpună până în septembrie 2025.

Conform prevederilor proiectului de hotărâre a Guvernului privind aprobarea cuantumului salariului mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul 2025, prezentat sindicatelor pentru examinare, salariul mediu lunar pentru anul 2025 se prognozează în mărime de 16100 de lei. Prin urmare, pentru atingerea indicatorului stabilit de Directivă a salariului minim în cuantum de 50% din salariu mediu, Republica Moldova urmează să asigure ajustarea treptată a acestuia. Salariul minim, care s-a propus a fi stabilit în mărime de 5500 de lei pentru anul 2025, doar va diminua raportul existent de 36,5% în anul curent și va reprezenta doar 34,2 % din salariul mediu lunar.

Sindicaliștii au menționat că propunerea Guvernului de a majora valoarea de referință de bază pentru calcularea salariilor angajaților din sectorul bugetar cu doar 4,8% și 8,7%, este insuficientă în condițiile socio-economice actuale și majorarea tarifelor la gazele naturale. Sindicaliștii au insistat pe stabilirea valorii de referință de bază în mărime de cel puțin 3100 de lei, concomitent cu majorarea valorilor de referință derogatorii stabilite, care sunt sub nivelul dat, la cel puțin 3100 de lei, care reprezintă mărimea minimului de existență în sem. I 2024 pentru persoanele apte de muncă – 3 120,3 lei.

CNSM s-a arătat profund nemulțumită de propunerea de reducere a mijloacelor financiare pentru anul 2025 destinate asigurării dreptului la tratament balneosanatorial a persoanelor asigurate cu 10 milioane de lei și a insistat pe majorarea acesteia la 50 milioane de lei din motivul că, începând cu anul 2014, suma cheltuielilor respective rămâne constantă (30 mil. lei), iar costul mediu al unui bilet s-a majorat de două ori  (de la 4852 lei în anul 2014 la 9477 lei în anul 2024) și nici pe departe nu asigură recuperarea capacității de muncă a celor 626,3 mii de salariați, care contribuie la formarea bugetului asigurărilor sociale de stat, achitând anual 27,8  mld de lei.

În partea ce ține de prevederea propusă potrivit căreia se va permite unităților bugetare în anul 2025 acordarea premiului anual pentru rezultatele activității în anul 2024, în cazul neachitării acestuia de către unitățile bugetare în anul 2024, CNSM s-a expus categoric împotrivă, considerând propunerea dată contrară cadrului legal existent. Or, cadrul legal existent stabilește că personalul din unitățile bugetare poate beneficia de premiu anual pentru rezultatele activității în anul de gestiune, proporțional timpului efectiv lucrat în anul respectiv, și care se acordă în luna decembrie a anului de gestiune, în limitele volumului cheltuielilor de personal prevăzute în bugetele unităților bugetare.

Menționăm că, CNSM a prezentat avizele sale la proiectele Legii bugetului de stat pentru anul 2025, Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2025, Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pentru anul 2025 și Legii pentru modificarea Legii nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar, pe care le-a remis ministerelor de resort și Cancelariei de stat.

Precizăm că în cadrul ședinței Guvernului din 4 decembrie curent, au fost aprobate mai multe documente care stabilesc condițiile de salarizare, garanțiilor sociale și economice ale salariaților, printre care proiectele Legii bugetului de stat pentru anul 2025, Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2025, Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pentru anul 2025 și Legii pentru modificarea Legii nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar.

Legea bugetului de stat pentru anul 2025 prevede creșteri salariale de 15% pentru personalul medical și de circa 9% pentru pedagogi, pentru unii angajați din organele de forță și alte categorii de angajați bugetari. Potrivit documentului, valoarea de referință de bază pentru calcularea salariilor în sectorul bugetar va fi majorată cu circa 5% comparativ cu anul 2024 – de la 2100 de lei la 2200 de lei, iar salariul minim în sectorul bugetar va spori de la 5000 de lei la 5500 de lei.