Federația Sindicală a Educației și Științei din Republica Moldova este partener afiliat în proiectul european „Educația incluzivă pentru toate nevoile: Partenerii Sociali Sectoriali Europeni din Educație promovează incluziunea persoanelor cu nevoi speciale în educație (InclEdu4AllNeeds)”.
Proiectul dat a fost lansat la inițiativa Comitetului Sindical European pentru Educație și Federației Europene a Angajatorilor din Educație, fiind implementat în parteneriat cu sindicatele afiliate din educație din Franța, Germania, Spania și Moldova, precum și organizațiile angajatorilor din educație din Belgia, Portugalia, România și Irlanda.
Pandemia Covid-19 în 2020 și trecerea la predarea online, războiul din Ucraina, criza migrației și criza energetică din Europa sunt factori care au provocat consecințe grave, în special pentru elevii/studenții cu nevoi speciale. Proiectul urmărește să contribuie la susținerea lor, are în vizor îmbunătățirea procesului de asigurare a educației de calitate și incluzive, astfel încât elevii/studenții cu nevoi speciale, aflați în risc de excludere și cu performanțe insuficiente, să beneficieze de atenția necesară.
Proiectul va dura 2 ani (2024-2026), este cofinanțat de către Comisia Europeană, și are drept scop identificarea și promovarea abordărilor comune de succes ale partenerilor sociali în asigurarea incluziunii depline a persoanelor cu nevoi speciale în sistemele de educație și politicile educaționale, cât și evaluarea politicilor și practicilor actuale, rezultând într-un set concret de propuneri și recomandări pentru organizațiile naționale membre, pentru angajatorii din educație, dar și pentru guverne și autoritățile din educație.
Acest proiect inovativ va dezvolta o cercetare despre legislația existentă, programe speciale și măsuri întreprinse la nivel național, regional, local și instituțional referitor la incluziunea persoanelor cu nevoi speciale în sistemul de educație și politicile educaționale actuale, cât și va analiza impactul politicilor UE privitor la incluziune asupra politicilor naționale din educație și de angajare în câmpul muncii, identificând astfel provocările și soluțiile optimale posibile.
Toate activitățile proiectului se vor realiza având drept scop consolidarea discuțiilor largi și creșterea nivelului de conștientizare atât în statele membre ale UE, cât și în statele candidate UE, referitor la problemele incluziunii persoanelor cu nevoi speciale în educație, astfel adăugând valoare activităților comune partenerilor sociali europeni din educație și asigurând un impact de durată a acestei inițiative asupra personalului din educație și părților interesate.
Prin acest proiect, organizatorii își propun, de asemenea, să consolideze o bază solidă pentru continuarea procesului de dialog, atât la nivel național, cât și la nivel european, pentru a permite dialogului social să se adapteze la schimbarea lumii muncii, asigurându-se că tranzițiile către o economie digitală, neutră din punct de vedere climatic și noi forme de angajare nu lasă pe nimeni în urmă.
Principalele activități ale proiectului includ cercetarea documentară, sondajul online, grupuri de discuții, vizite în școli (în Germania și România), două ateliere de formare (în Franța și Portugalia) și o conferință finală (în Moldova). Principalul rezultat al proiectului va fi reprezentat de Ghidul practic privind modul de promovare a incluziunii efective a persoanelor cu nevoi speciale în sistemul de învățământ și în politicile educaționale prin inițiative comune ale partenerilor sociali.
Conform unui studiu publicat de Organizația Națiunilor Unite în Moldova, publicat în anul 2021, persoanele cu dizabilități continuă să fie discriminate, să le fie încălcate drepturile la educație, muncă, servicii de sănătate, justiție. Studiul releva că doar 26 % dintre moldoveni acceptă incluziunea persoanelor cu dizabilități intelectuale și psihosociale în comunitate.