Astăzi, 7 octombrie 2026, Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) și Confederația Națională a Patronatului din Republica Moldova (CNPM), urmare a unui proces amplu de negocieri colective, au încheiat Convenția colectivă bipartită (nivel național), prin care a fost stabilit un nou cuantum al salariului minim pentru unitățile din sectorul real al economiei naționale.
Începând cu 1 ianuarie 2027, salariul minim pentru unitățile din sectorul real al economiei naționale va constitui 7.600 de lei lunar (sau 44,97 lei/oră, pentru un program complet de lucru de 169 de ore în medie pe lună), ceea ce reprezintă o creștere semnificativă de 20,6% față de cuantumul anterior al salariului minim, de 6.300 de lei.
Acest nou cuantum va asigura corelarea cu pragul național al sărăciei, va garanta calcularea unei pensii minime pentru limită de vârstă și va constitui 43,7% din salariul mediu lunar prognozat pentru anul 2026, apropiind Republica Moldova cu pași fermi de valoarea de referință de 50%, stabilită de Directiva Europeană 2022/2041 privind salariile minime adecvate.
Semnarea Convenției colective a avut loc în cadrul mesei rotunde organizate de Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) și Fundația „Friedrich Ebert” (FES) Moldova, cu ocazia Zilei Mondiale pentru Muncă Decentă, sub genericul: „De la minimul de existență la un trai decent: salarii, demnitate și convergență socială europeană”.
În cadrul evenimentului, reprezentanții sindicatelor și ai patronatelor au subliniat importanța dialogului social autentic pentru îmbunătățirea nivelului de trai al populației și accelerarea convergenței sociale europene.
Conform prevederilor Convenției colective, noul cuantum al salariului minim se va aplica salariaților al căror salariu tarifar sau salariu de funcție, pentru un program complet de muncă, este mai mic decât cuantumul salariului minim stabilit prin prezenta Convenție colectivă.
Pentru salariații al căror salariu tarifar sau salariu de funcție este egal cu sau mai mare decât cuantumul salariului minim stabilit prin prezenta Convenție colectivă, majorarea salariului tarifar sau de funcție nu este obligatorie. Pentru acești salariați, angajatorul este în drept să majoreze salariul tarifar sau salariul de funcție, în funcție de productivitatea muncii și/sau de posibilitățile financiare ale unității.

