APEL
Noi, participanții la acțiunea de pichetare, reprezentanți ai celor peste 284 de mii de membri de sindicat din cadrul Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova, constatăm înrăutățirea situației social-economice a salariaților din țară. Salariile nu reflectă adevărata valoare a muncii depuse zilnic. Majorarea tarifului la gaze naturale în plină iarnă va afecta toată populația țării și va genera scumpiri în lanț la toate produsele, mărfurile și serviciile, iar salariile vor pierde din puterea de cumpărare.
Cei mai afectați de situația respectivă sunt angajații cu o retribuire joasă, inclusiv cei care beneficiază de salariului minim, care, în pofida compensațiilor acordate, vor fi în imposibilitatea de a supraviețui și a acoperi cheltuielile de bază ale familiei. Or, la momentul actual, salariul minim nu acoperă nici nivelul minimului de existență de 5900,8 lei pentru un copil și un matur.
În aspirațiile de a fi parte a familiei Europene, Republica Moldova s-a angajat să-și ajusteze cadrul legal la standardele Uniunii Europene, inclusiv la Directiva UE 2022/2041 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană, planificată pentru transpunere, până în septembrie 2025, urmând ca în decursul a câtorva ani salariului minim să reprezinte 50% din salariul mediu.
În anul curent, raportul dintre salariul minim pe țară și salariul mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul curent, constituie 36,5 %, iar în cazul aprobării acestuia în cuantum de 5500 de lei, acesta se va diminua și va constitui doar 34,2%, raportat la cuantumul salariului mediu lunar pe economie de 16100 de lei, prognozat pentru anul 2025.
Potrivit art. 2 din Legea salarizării nr. 847/2002, cuantumul salariului minim lunar din sistemul unitar de salarizare nu poate fi mai mic decât mărimea minimului de existență calculat pentru ultima perioadă de gestiune. Astfel, valoarea de referință pentru calcularea salariilor angajaților din sectorul bugetar urmează a fi stabilită cel puțin în cuantumul minimului de existență, care, conform datelor Biroului Național de Statistică, a constituit în semestrul I, 2024 pentru totalul de populație – 2 926 de lei, iar pentru persoanele apte de muncă – 3 120,3 lei.
Concomitent, suntem ferm convinși că salariații din țară trebuie să beneficieze de recuperarea capacității de muncă și ne exprimăm dezacordul față de propunerea de reducere, pentru anul 2025, a cheltuielilor pentru asigurarea dreptului la tratament balneosanatorial a persoanelor asigurate cu 10 mil. de lei. Micșorarea sumei alocate va conduce la reducerea numărului persoanelor care se vor bucura de acest drept, în condițiile în care pe parcursul ultimilor zece ani, suma alocată pentru asigurarea dreptului la tratament balneosanatorial a persoanelor asigurate rămâne constantă (30 de mil. de lei), iar numărul beneficiarilor de bilete s-a micșorat de două ori în rezultatul majorării costul mediu al unui bilet.
În această ordine de idei, cerem:
1. Stabilirea salariului minim pe țară în mărime de 6000 de lei, începând cu 1 ianuarie 2025 și utilizarea acestuia la planificarea cheltuielilor bugetului de stat pentru anul 2025;
2. Majorarea cu 35% a valorilor de referință de bază (cultura, asistența socială, funcționarii publici din cadrul autorităților publice locale, etc) și a celei utilizate la calcularea salariilor personalului didactic, ştiinţifico-didactic, științific, personalului din grupul ocupațional „Ordine publică și securitate a statului” etc;
3. Alocarea a 50 de mil. de lei destinate asigurării dreptului la tratament balneosanatorial a persoanelor asigurate.
13 decembrie 2024 mun. Chişinău