În cadrul ședinței Comitetului Confederal al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM) din 30 ianuarie curent, s-a discutat despre situația de la întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) și revendicările Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova cu privire la restanțele salariale din perioada iulie-decembrie 2024 estimate la circa 190 de milioane de lei.
Președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova, Ion Zaporojan, a informat membrii Comitetului Confederal al CNSM despre situația cu care se confruntă salariații de la întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova”, și a menționat că în zilele de 14 și 28 februarie 2025 federația va organiza acțiuni de protest în fața Parlamentului, Guvernului, Președinției, precum și în toate nodurile feroviare din țară.
Membrii Comitetului Confederal al CNSM și-au exprimat solidaritatea cu revendicările Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova. Situația de la întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” urmează a fi abordată la următoarea ședință a Comisiei naționale pentru consultări și negocieri colective, care va avea loc în luna februarie curent.
Președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova, Ion Zaporojan, a comunicat în repetate rânduri despre situația din cadrul întreprinderii și a informat despre faptul că aceasta se confruntă cu un șir de probleme care periclitează activitatea întreprinderii – conturi blocate, lipsa de motorină și cele mai necesare pentru funcționarea corespunzătoare a întreprinderii.
În legătură cu situația din domeniul feroviar, urmare a declarațiilor Agenției Proprietății Publice, Federația Sindicală a Feroviarilor din Republica Moldova și întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” au elaborat un comunicat de presă în care au prezentat informații detaliate despre situația din cadrul întreprinderii. Textul integral al comunicatului poate fi accesat aici.
Amintim că, situația la întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” a început să se agraveze după luna august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Schimbarea a dus la diminuarea veniturilor întreprinderi și, implicit, la întârzieri tot mai mari în plata salariilor angajaților.
Precizăm că CFM se confruntă de ani buni cu probleme la achitarea salariilor. În 2020, întreprinderea a ajuns în prag de faliment, iar angajații au protestat în mai multe raioane. Conform datelor statistice, întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” avea 5713 angajați în anul 2023. Aceasta reprezintă o scădere semnificativă față de anul 2014, când CFM avea 10303 angajați.
Foto simbol